Conseguenze non previste e apprendimento professionale: insegnanti riflessivi tra ambivalenza e lavoro cognitivo
digital
![]() Articolo
€ 6,00
|
Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:
|
|
Within school establishments is almost frequent that one is involved in conflictual situations
and interactions and in unanticipated developments which challenge the actor’s rationality and
lead to innovative learning outcomes for the professional himself. Aim of this essay is to analyse
such learning outcomes which grow up in professional situations full of ambiguity, contraddiction,
ambivalence, in order to examine the role of teacher as a reflective practitioner. We assume that
teachers, as other knowledge workers, are not able to became reflective practitioner in every situations,
but they do it only under given conditions. The essay starts from the description of some
study cases (teachers coping with unanticipated learning outcomes); deals with the concept of
sociological ambivalence in R.K. Merton, and moves to an interpretation of the empirical cases by
applying a model, in order to verify what kind of “oscillation” strategies teachers are able to use
for balancing opposite values at stake (tradition/innovation; ripetition/variability, etc.).
|
Consulta l'archivio
Articoli Online First
Rileggere The Hobo 100 anni dopo.
Dalla Homelessness di frontiera alla Homelessness
di confino
La digitalizzazione del servizio civile universale: quali cambiamenti nel “Civic Engagement” dei giovani?
La super-precarietà del lavoro sociale: una proposta teorica
La digitalizzazione del servizio civile universale: quali cambiamenti nel “Civic Engagement” dei giovani?
La super-precarietà del lavoro sociale: una proposta teorica
Articoli Open Access
Rileggere The Hobo 100 anni dopo.
Dalla Homelessness di frontiera alla Homelessness
di confino
La digitalizzazione del servizio civile universale: quali cambiamenti nel “Civic Engagement” dei giovani?
La super-precarietà del lavoro sociale: una proposta teorica
La digitalizzazione del servizio civile universale: quali cambiamenti nel “Civic Engagement” dei giovani?
La super-precarietà del lavoro sociale: una proposta teorica
Ultimi 3 numeri
Annate disponibili online
2023202220212020201920182017201620152014201320122011201020092008200720062005200420032002200120001999199819971996199519941993199219911990198919881987198619851984198319821981198019791978197719761975197419731972197119701969196819671966196519641963