La facilitazione della partecipazione in classi scolastiche: le azioni di formulazione
digital
![]() Articolo
€ 6,00
|
Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:
|
|
Drawing on sociology of childhood and social systems theory, this paper explores the function of facilitation in classrooms, as a dialogic system of communications promoting students’ agency. The analysis of videotaped and transcribed interventions in classrooms shows that the facilitation system enhances students’ agency through formulations, i.e. facilitator’s actions that re-elaborate and promote students’ production of knowledge. Formulations are generally produced in facilitator-student dialogic communication. They contribute to organizing the facilitation system and are included in sequences of facilitators’ actions that invite students to produce knowledge. Formulations can also enhance dialogue among students, if they (1) stress the diversity of the students’ contributions, (2) are easily abandoned when students do not react by providing knowledge and (3) are short and combined with facilitators’ minimal actions.
|
Consulta l'archivio
Articoli Online First
Domination Patterns in the Digital Era
La transizione all’età adulta dei minori stranieri non accompagnati in Italia
La ricchezza della sharing economy
La transizione all’età adulta dei minori stranieri non accompagnati in Italia
La ricchezza della sharing economy
Articoli Open Access
Bridging Research and Policy: The Development of FamILens
for Family Impact Analysis in Italy
Il fenomeno dell’abbandono universitario precoce: variabili sociali intervenienti, indicatori di rischio, misure di contenimento
Esperienza logopedica e teleriabilitazione: uno studio qualitativo
Il fenomeno dell’abbandono universitario precoce: variabili sociali intervenienti, indicatori di rischio, misure di contenimento
Esperienza logopedica e teleriabilitazione: uno studio qualitativo
Ultimi 3 numeri
STUDI DI SOCIOLOGIA - 2025 - 2
STUDI DI SOCIOLOGIA - 2025 - 1. 60 anni di Studi di Sociologia. Persona, Società, Futuro. La nuova frontiera della conoscenza: le sfide dell’intelligenza artificiale
STUDI DI SOCIOLOGIA - 2024 - 4. Food consumption and sustainability. Social representations, public discourses and individual narratives
STUDI DI SOCIOLOGIA - 2025 - 1. 60 anni di Studi di Sociologia. Persona, Società, Futuro. La nuova frontiera della conoscenza: le sfide dell’intelligenza artificiale
STUDI DI SOCIOLOGIA - 2024 - 4. Food consumption and sustainability. Social representations, public discourses and individual narratives
Annate disponibili online
202520242023202220212020201920182017201620152014201320122011201020092008200720062005200420032002200120001999199819971996199519941993199219911990198919881987198619851984198319821981198019791978197719761975197419731972197119701969196819671966196519641963