Libri di Piermarco Aroldi - libri Studi di Sociologia Vita e Pensiero

Piermarco Aroldi

Piermarco Aroldi
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Vita e Pensiero

Piermarco Aroldi è professore ordinario presso la Facoltà di Scienze della Formazione di Milano e Piacenza, dove insegna "Sociologia dei processi culturali e comunicativi", "Media e culture dell'infanzia" e "Sociologia dei media digitali". Dopo la laurea in Lettere moderne e il Diploma di specializzazione in Scienze della comunicazione ha conseguito il Dottorato di ricerca in Sociologia e metodologia della ricerca sociale; si occupa di sociologia della comunicazione e della cultura, con particolare attenzione all'ambito dei media; i suoi interessi scientifici si collocano nell'area degli studi sull'audience e l'esperienza mediale, soprattutto televisiva e online, sul rapporto media-infanzia e sulla media literacy. Dal 2013 dirige OssCom, Centro di ricerca sui media e la comunicazione dell'Università Cattolica. Coordina il corso di Laurea Magistrale in Media Education; è Direttore scientifico del Master "Comunicare lo sport". È membro italiano dei network "EU Kids Online" e "CO:RE Children Online: Research Evidence"; fa parte del Comitato di redazione della rivista Comunicazioni Sociali.

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Titoli dell'autore

From Listen to Speak: A Range of Possible Social Media Activities between Private and Public in a Cross-Regional Perspective digital From Listen to Speak: A Range of Possible Social Media
Activities between Private and Public in a Cross-Regional
Perspective
Anno: 2021
Based on the cross-national survey part of the so called Peoples’ Internet (PIN) Project, the article1 analyzes social media uses in three different world regions: Europe, US, and China. Within the tradition of the studies on the social uses of the media, the article describes different kinds of social media uses, focusing on different factors that contribute to shape them in a more or less private or public way...
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Digital generation? Giovani e nuove tecnologie della comunicazione, al di là degli stereoptipi digital Digital generation? Giovani e nuove tecnologie della comunicazione, al di là degli stereoptipi
Anno: 2012
P. Aroldi, Digital generation? Young people and new communication technologies, beyond the rhetoric Young people seem to have a peculiar relationship with Information and Communication Technologies (ICTs), and some scholars are accostumed to refer to them as a generation of «digital natives». Such a rhetoric approach, very common in social discourses, is here questioned because it tends to hide the complexity of the sociological notion of «generation» and the differences still standing among young people about digital and internet literacies: a sort of digital divide in access and uses, affecting both intragenerational and intergenerational relationships. Digital competences for identity expression, social and political participation, learning and creativity are evaluated as far as tools for empowering youth’s agency and life-chances, focussing on conflicting dynamics of emancipation, on the one side, and reproduction of social, economic and cultural capitals of the families, on the other side. Key words: Youth, ICTs, internet, agency, digital divide, generations.
€ 6,00
Manager, bracconieri e jazzisti: l'esperienza del tempo e del ritmo nell'era della comunicazione digitale digital Manager, bracconieri e jazzisti: l'esperienza del tempo e del ritmo nell'era della comunicazione digitale
Anno: 2011
The rise of the network society and the digitalization of communication processes changed modern experience of time and rhythm; notwithstanding a lot of theories account timeless time, real time and network time as a consistent and typical kind of temporality of internet and mobile communication devices, forcing our everyday experience of time and rhythm in a very deterministic way, technical affordances, cultural forms and users’ practices describe a more complex, pluralistic and flexible kind of temporality. Users’ everyday practices of CMC and ICT look like a jazz performance, that includes qualities such as «swinging», improvising, group interaction, developing an «individual voice» on the basis of their social position, habitus and moral economy. Key words: time, rhythm, communication, internet, mobility.
€ 6,00
 

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