Il tuo browser non supporta JavaScript!

Il valore della collaborazione. Collaborazione, competizione e felicità: evidenze preliminari da una popolazione di studenti universitari e imprenditori

digital Il valore della collaborazione. Collaborazione, competizione e felicità:
evidenze preliminari da una popolazione di studenti universitari
e imprenditori
Articolo
rivista STUDI DI SOCIOLOGIA
fascicolo STUDI DI SOCIOLOGIA - 2018 - 4
titolo Il valore della collaborazione. Collaborazione, competizione e felicità: evidenze preliminari da una popolazione di studenti universitari e imprenditori
The Value of Collaboration: Some Evidence From University Students and Entrepreneurs
autori

editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 12-2018
doi 10.26350/000309_000042
issn 0039291X (stampa) | 18277896 (digitale)
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

This essay focuses on the emerging well-being and satisfaction of collaborative interactions. The authors start by posing the question about the factors that explain the predisposition towards collaboration and the perception of the challenge from the own personal point of view and own well-being. According to a transdisciplinary approach, this essay discusses the results of an empirical analysis made through a survey to a sample of 535 subjects, 488 students from the University of Bergamo and 47 entrepreneuts who participated in an peculiar training course offered in the same University. The research highlights some fundamental aspects of collaborative action, such as the altruistic and instrumental collaborative intervention, the interdependence between collaboration and competition, the positive approach to competition; and their relationship with happiness.

keywords

Altruistic collaboration, Instrumental collaboration, Coopetition, Happiness, University students, Entrepreneurs.

Biografia degli autori

Stefano Tomelleri, Dipartimento di Scienze Umane e Sociali, Università degli Studi di Bergamo. Email: stefano.tomelleri@unibg.it. 
Federica Origo, Dipartimento di Scienze aziendali, economiche e metodi quantitativi, Università degli Studi di Bergamo. Email: federica.origo@unibg.it. 
Tommaso Minola, Dipartimento di Ingegneria Gestionale, Università degli Studi di Bergamo. Email: tommaso.minola@unibg.it.