Ridefinire il ruolo dell’insegnante in relazione alla povertà educativa - Angela Mongelli, Serena Quarta - Vita e Pensiero - Articolo Studi di Sociologia Vita e Pensiero

Ridefinire il ruolo dell’insegnante in relazione alla povertà educativa

novitàdigital Ridefinire il ruolo dell’insegnante in relazione alla povertà educativa
Articolo
Rivista STUDI DI SOCIOLOGIA
Fascicolo STUDI DI SOCIOLOGIA - 2022 - 3
Titolo Ridefinire il ruolo dell’insegnante in relazione alla povertà educativa
Redefining the role of teacher in relation to educational poverty
Autori ,
Editore Vita e Pensiero
Formato Articolo | Pdf
Online da 11-2022
Doi 10.26350/000309_000065
Issn 0039-291X (stampa) | 1827-7896 (digitale)
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

In last years, educational poverty, in Italy, has significantly involved the new generations. The phenomenon shows its complexity, in a play of lights and shadows, starting from the school pathways of young people, and involving family, through its central role in the young’s motivation process, and teacher, significant adult in the dynamics of the training process. In the essay we will start from the analysis of the national situation of education levels and school drop-out and we will analyse the possible causes of the phenomenon. Finally, we will reflect on the need to redefine the role of the teacher, starting from the analysis of his marginalization, in order to put him at the centre of the training processes as a promoter of processes of rapprochement of young people to education.

keywords

Educational poverty, Teacher, Young people, School drop-out.

Biografia degli autori

Angela Mongelli, Dipartimento di Scienze della Formazione, Psicologia, Comunicazione, Università di Bari. Email: angela.mongelli@uniba.it. 
Serena Quarta, Dipartimento di Storia Società e Studi sull’Uomo, Università del Salento. Email: serena.quarta@unisalento.it.

Inserire il codice per attivare il servizio.